Thursday 15 September 2011

The Story Of Lionel Messi

Lionel Andrés "Leo" Messi (lahir 24 Jun 1987 di Rosario, Argentina) merupakan pemain bola sepak Argentina yang kini bermain untuk FC Barcelona dan ketua-ketua pasukan Argentina kebangsaan sebagai penyerang atau pemain sayap. Dianggap sebagai salah satu pemain bola sepak terbaik dalam generasinya, Messi menerima beberapa Ballon d'Or dan FIFA World Player pencalonan Tahun oleh umur 21 tahun, dan menang pada tahun 2009 dan 2010 gaya bermain-Nya dan keupayaan telah disediakan perbandingan dengan Diego Maradona, yang sendiri mengisytiharkan Messi sebagai "pengganti". 


Kehidupan Messi

 Messi mula bermain bola sepak pada usia muda dan potensi beliau cepat dikenal pasti oleh Barcelona. Beliau meninggalkan pasukan belia Old Boys Rosario berasaskan Newell pada tahun 2000 dan berpindah dengan keluarganya ke Eropah, Barcelona menawarkan rawatan bagi kekurangan hormon pertumbuhan. Membuat penampilan sulungnya dalam musim 2004-05, beliau memecahkan rekod pasukan untuk pemain bola sepak termuda untuk menjaringkan gol liga. Kehebatan beliau terselah apabila Barcelona memenangi La Liga pada musim debut Messi, dan memenangi double liga dan Liga Juara-Juara pada tahun 2006. Musim penemuan beliau dalam musim 2006-07; dia menjadi satu pasukan tetap yang pertama, menjaringkan hatrik di El Clasico dan menamatkan dengan 14 gol dalam 26 perlawanan liga. Messi kemudian mempunyai musim yang paling berjaya , musim 2008-09, di mana dia menjaringkan 38 gol untuk memainkan peranan penting dalam kempen memenangi tiga kali ganda. Musim ini memecah rekod ketika itu berlaku gerhana dalam kempen berikut 2009-10, di mana Messi menjaringkan 47 gol dalam semua pertandingan, menyamai jumlah rekod Ronaldo Barcelona. Beliau melepasi rekod ini sekali lagi pada musim 2010-11 dengan 53 gol dalam semua pertandingan.


Messi telah memenangi lima gelaran La Liga, tiga gelaran Liga Juara-Juara, menjaringkan dua gol akhir, menentang Manchester United dalam kedua-dua 2009 dan 2011. Dia tidak berada di atas padang ketika Barcelona mengalahkan Arsenal pada tahun 2006, tetapi diterima pemenang pingat dari kejohanan. Selepas menjaringkan 12 gol dalam 2010-11 Liga Juara-Juara, Messi menjadi pemain ketiga (selepas Gerd Müller dan Jean-Pierre Papin) untuk gol tertinggi dalam kempen Piala tiga Juara Kelab Eropah berturut-turut '. Walau bagaimanapun, Messi adalah yang pertama untuk memenangi gelaran Liga Juara-Juara penjaring terbanyak untuk tiga tahun berturut-turut selepas Liga Juara-Juara berubah format pada tahun 1992. [14]
Messi adalah penjaring terbanyak 2005 FIFA World Youth Championship dengan enam gol, termasuk dua dalam perlawanan akhir. Tidak lama selepas itu, beliau menjadi ahli yang ditubuhkan pasukan kanan antarabangsa Argentina. Pada tahun 2006, beliau menjadi pemain Argentina termuda untuk bermain dalam Piala Dunia FIFA dan dia memenangi pingat naib juara di Copa América kejohanan pada tahun berikutnya. Pada tahun 2008, di Beijing, beliau memenangi penghormatan antarabangsa pertama beliau, pingat emas Olimpik, dengan pasukan bola sepak Olimpik Argentina. Pada peringkat antarabangsa, Messi telah menjaringkan 17 gol dalam 61 permainan.


Terimalah video Lionel Messi:



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...