Wednesday 10 August 2011

Kadar Saman Baru 2011

Pihak Kerajaan telah menyeragam dan menyelaras sistem pembayaran saman oleh PDRM, JPJ dan DBKL berdasarkan prinsip 'The More You Delay', 'The More You Pay . Mekanisme penyeragaman kompaun ini adalah seperti berikut dan berkuatkuasa mulai 1 Mac 2011.













Kategori Pertama : Kesalahan yang menjadi penyumbang utama kemalangan, keselamatan, pengguna, kesesakan lalu lintas dan perkhidmatan pengangkutan awam.Yangni memang xde kompromi.Xkisahlah ko bayar lambat ke x..harga saman dia tetap sama!kalau korang kene kesalahan2 macmni..aku cadangkan korang rayu2 n pujukla kat polistu supaya dia x saman korang ataupun suh dia saman atas kesalahan lain yang lebih murah spt lupa bawak lesen.


Kategori Kedua: Kesalahan berkaitan tingkah laku negatif pemandu dan kesalahan teknikal pada kenderaan yang boleh menyumbang secara aktif kepada kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam. Bayar lambat x dapat diskaun!!


Kategori Ketiga: Kesalahan teknikal pada kenderaan yang secara pasif boleh meningkatkan risiko kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam. Bayar awal cepat!dapat diskaun..

Kategori Keempat: Lain-lain kesalahan selain daripada di atas yang tidak menyumbang kepada kemalangan, kesesakan dan perkhidmatan pengangkutan awam.Yang ni lg besst..

*Aku ade pengalaman kene saman pasa x pakai tali pinggang..dulu aku x tau pasal hal kadar saman jd aku biarkan aje dia saman aku...so..sikalang...yoou all sudah tahu!!ambil tindakan bro!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...